Taniec może być dla młodego człowieka wspaniałą przygodą i okazją do mile spędzonego czasu, bądź też życiową pasją i idealnym zawodem. Bez względu jednak na podejście, sam taniec ma istotny wpływ na życie człowieka. Jednak by móc z tego skorzystać należy … zacząć go ćwiczyć, a w tańcu, jak i w każdej innej czynności, najtrudniejszy jest początek. Pojawia się zatem pytanie … jak zacząć naukę tańca?

Taniec w życiu dziecka

Taniec może być różnie postrzegany. Dla wielu uczniów jest piękną przygodą, aktywną formą spędzania wolnego czasu, okazją do poznania nowych osób, wspólnych wyjazdów, nauki nowych rzeczy i wystartowania w zawodach. Dla innych zaś może stać się życiową pasją, źródłem szczęścia i wymarzonym zawodem.

Idealnym przykładem jest kadra ze Szczecina, czyli grupa pięciu dziewczyn, które w młodym wieku zainteresowały się tańcem na tyle, iż z czasem stał się on dla nich życiową pasją. Dziś dziewczyny uczą w jednej z najlepszych szkół tańca w Szczecinie specjalizując się w tańcu współczesnym, klasycznym i nowoczesny. Historia ta pokazuje, że taniec w życiu dziecka może odegrać szczególną rolę.

Nauka tańca … od czego zacząć?

Taniec niesie ze sobą wiele możliwości, ale aby z nich skorzystać należy zacząć się go uczyć. Niestety tutaj może pojawić się mały problem.

Z opowiadań wiemy, iż najczęstszym hamulcem uniemożliwiającym rozpoczęcie nauki tańca w Szczecinie był strach. Lek przed upokorzeniem niepowodzeniem oraz poczuciem, że coś jest za trudne, czegoś się nie umie i nie przyniesie to żadnej przyjemności.  Maluchy boją się niepowodzenia oraz braku zrozumienia ze strony innych. Uczucie to krępuje, ogranicza i hamuje nie tylko naukę tańca, ale również cały rozwój osobisty. Jak z tym wygrać?

Bez względu na formę wybranego tańca, czy to street dance, taniec współczesny, lub inny, chcąc zacząć tańczyć należy uświadomić sobie jedną ważną rzecz – TANIEC TO ZABAWA. Gdy dziecko uświadomi sobie, że taniec powinien być przede wszystkim okazją do mile spędzonego czasu, wtedy zacznie traktować go jako zabawę, a zabawa to idealna okazja do przełamania barier i poczucia swobodny. Gdy dziecko zacznie się dobrze czuć, wtedy będzie miało odwagę i ochotę by przełamać obawy, wyjść na parkiet, zatańczyć, poznać nowych ludzi, porozmawiać z nauczycielami i zacząć brać aktywny udział w zajęciach.

Nauczyciel i uczniowie … odpowiednie podejście

Zabawa może posłużyć, jako rozwiązanie problemu lęku przed rozpoczęciem nowych rzeczy, który występujące u dzieci i początkujących tancerzy. Jednak odpowiednim nastrój i podejście nie przychodzi samo. Tutaj ogromną rolę odgrywają nauczyciele.

Taniec w Szczecinie ma swoje różne odmiany, jednak bez względu na formę wszystkich tancerzy łączy jedna rzecz – odpowiednie podejście do uczniów. Nauczyciel tańca musi być odpowiedzialny, rozsądny i empatyczny. Musi sprawiać, by dziecko czuło się swobodnie, bezpiecznie i komfortowo. Czuło że taniec z jednej strony jest nauką i ciężką pracą, ale z drugiej znakomitą zabawą, uśmiechem, radością, przyjaźnią i pozytywną atmosferą. Przy każdej trudności nauczyciel winien pomagać swoim uczniom, powoli tłumaczyć kroki, ruchy i choreografie, a także wspierać na każdym kroku. Widząc zaangażowanie i odpowiednie podejście ze strony nauczyciela, dziecko może poczuć się bezpiecznie, przełamać swój strach i zaangażować się w działania. Dzięki temu zacznie swoją przygodę z tańcem.

Wybierając taniec warto pamiętać iż najtrudniejsze są początki, postawienie pierwszego kroku, wykonanie pierwszego ruchu i zadanie pierwszego pytania. Niestety pierwszy krok najczęściej ograniczany jest przez strach. By móc go przełamać potrzeba jest pomoc nauczyciela, osoby cechujące się odpowiednim poziomem empatii, która uświadomi dzieciakom, że taniec to zabawa.